Położenie Wenus i obieg wokół słońca.

Wenus jest planetą sąsiadującą z Ziemią i Merkurym, drugą planetą od słońca i jest od niego oddalona o 108,10 milionów kilometrów. Średnica planety wynosi 12100 kilometrów i posiada 0,815 masy ziemi przez co Ziemia i Wenus są nazywane bliźniaczymi planetami. Okres obiegu wokół słońca wynosi 224,701 ziemskiego dnia a obrót wokół własnej osi 243,01 ziemskiego dnia co sprawia, że rok na Wenus jest krótszy od dnia. Na Wenus nie występują pory roku. Wenus obraca się w przeciwnym kierunku niż reszta planet układu słonecznego przez co wschód słońca występuje na zachodzi a zachód słońca na wschodzie. Wenus nie posiada żadnego księżyca.

Klimat Wenus

Klimat tej planety jest nie przyjazny. Występują na niej
temperatury około 900 stopni Fahrenheita (465 stopni Celsjusza)
co oznacza że ołów na powierzchni planety roztopił by się.
Ciśnienie na powierzchni planety jest 90 razy większe niż na ziemi,
podobne ciśnienie występuje mile pod powierzchnią oceanu.
Gęsta atmosfera Wenus wypełniona dwutlenkiem węgla jest
spowita grubą warstwą żółtych chmur złożonych głównie z kwasu
siarkowego, które zatrzymują ciepło co skutkuje
niekontrolowanym efektem cieplarnianym. Powierzchnia Wenus
obraca się powoli, lecz wiatry na planecie osiągają prędkość
huraganu. Są to warunki uniemożliwiające występowanie na
Wenus życia pod taką postacią jaką znamy. Jak dotąd jedyny sprawny lądownik który wylądował na planecie pochodził z Rosji, tak samo jak jedyne zdjęcia z Wenus. Rosjanie od zawsze kierowali się ku Wenus i twierdzą, „Wenus jest rosyjską planetą”.

Wenus Kiedyś

Wielu naukowców jest zdania, że na Wenus 2-3 miliardy lat temu mogła występować temperatura od 50 do -20 stopni Celsjusza, co umożliwiało występowanie wody w stanie ciekłym (lub pod postacią lodu). Wynikło to z symulacji dwóch naukowców z Goddard Institute for Space Science: Michael Way I Anthony Del Genio. Oprócz tego atmosfera Wenus mogła mieć podobny skład do ziemskiej co umożliwiało by występowanie życia podobnego do ziemskiego.

Najnowsze Odkrycie

14 września 2020 roku podana została informacja że naukowcy z MIT, Cardiff University odkryli w atmosferze Wenus widmowy ślad fosfiny czyli fosforowodór, trującego bezbarwnego gazu tworzonego na ziemi głównie poprzez żywe organizmy. Zespół naukowców kierowany przez Jane Greaves z Cardiff University, który dokonał odkrycia przeprowadził analizę, z której wywnioskowano że nie ma innego znanego wytłumaczenia na obecność fosfiny w atmosferze Wenus niż życie.

Misje na Wenus

Prawdopodobnie NASA będzie organizować misję kosmiczną na Wenus w ramach programu Discovery.

Firma Rocket Lab zapowiedziała wysłanie prywatnej sondy w 2023 roku. Misja będzie wykonywana w całości z środków i sprzętem firmy. Sonda nie wejdzie na orbitę Wenus lecz wystrzeli małą sondę w atmosferę planety.

Sonda BepiColombo wystrzelona 2 lata temu mimo, że jej celem jest Merkury w czasie swojego lotu 2 razy zahaczy o Wenus.

Roskosmos czyli rosyjska korporacja państwowa zajmująca się lotami w kosmos zapowiedziała własną misję kosmiczną na wenus.

Organizacja Breakthrough Initiatives, której założycielem jest rosyjski miliarder i naukowiec Jeurj Milner ogłosiła sfinansowanie badań nad najlepszym sposobem badań atmosfery Wenus.

Europejska Agencja Kosmiczna ogłosiła, że w ramach misji EnVision ESA chce wysłać orbiter, który będzie badał aktywności geologiczne i możliwość występowania oceanów na Wenus w odległej przeszłości. Według obecnego harmonogramu orbiter wystartuje w 2032 roku.